Varför och vart reser vi?

År 2014 reste fler än en miljard internationella turister i världen. Det var en fördubbling från 1995 och en ökning med 4 000 procent sedan 1950-­talet. Även i Sverige har ökningen varit exponentiell och sticker ut i jämförelse med utvecklingen av annan konsumtion.

Hur kommer det sig att vi reser i sådan ökande omfattning? Det finns en rad faktorer som gör att vi blir stimulerade att resa. Vi har fått ökade inkomster, har mer fritid och det är billigt att flyga. Vi upplever också ökade behov av att komma ifrån och koppla bort vardagen eller att skapa oss en identitet genom resande. Annat som påverkar starkt är marknadsföringen av resande och att det blivit allt enklare att boka resor själv. 

Vissa resmål kan också vara så lockande att vi känner att vi vill resa just för att få uppleva attraktioner som exempelvis Grand Canyon, Ishotellet i Jukkasjärvi, Eiffeltornet eller någon annan  turistmagnet. Prisnivå och växelkurs i ett land kan också locka turister, medan politisk instabilitet och risk för terrordåd avskräcker.

Klicka på länkarna högst upp på sidan för att läsa vad forskningen säger om drivkrafter och faktorer som påverkar efterfrågan på resande, turisters resemotiv och hur destinationens utbud påverkar resandet.

Källor

Centrum för konsumtionsvetenskap (2015). Konsumtionsrapporten 2015 (red. J. M. Roos). Göteborg: Göteborgs universitet.

Schmoll, G. A. (1977). Tourism Promotion: marketing background, promotion techniques and promotion planning methods. Tourism International Press.

Tillväxtverket/SCB (2017). Fakta om svensk turism 2016. Stockholm: Tillväxtverket

Wall, G., & Mathieson, A. (2006). Tourism: changes, impacts, and opportunities (2. ed.). Harlow, Eng. ; New York: Pearson Prentice Hall.

Wang, Y.-S. (2009). The impact of crisis events and macroeconomic activity on Taiwan's international inbound tourism demand. Tourism Management, 30(1), 75-82.