Klimatsmart skidresa i vinter?
Nu är det hög tid att planera vinterns skidresor. Att stå på toppen av en backe med ett manchesteråk framför sig eller i ett nydraget krispigt spår med nyvallade skidor är något många längtar efter när vintern närmar sig.
Vart ska vi åka? Svenska eller norska fjällen? Alperna? Det vi bestämmer oss för kommer förhoppningsvis att ge de upplevelser vi förväntar oss.
Beslutet om destination och färdsätt kan också ge väldigt olika klimatavtryck och vi har jämfört några alternativa skidresor från Stockholm till sju av våra favoritdestinationer. Vi har räknat med att 3 personer antingen reser med tåg/buss, flyger eller kör bil.
Kanske blir upplevelsen inte exakt densamma på destinationerna, men de ger i alla fall ett antal dagars fin skidåkning. Och själva resan kan upplevas som ett nödvändigt ont eller en upplevelse i sig.
Valet av färdmedel är väl så avgörande som destinationen. Två exempel:
Stockholm - Åre/Duved tur och retur, 3 personer
- Tåg: 30 kg CO2 (nattåg finns)
- Flyg: 378 kg CO2
- Dieselbil: 285 kg CO2
- Elbil: 72 kg CO2
Stockholm - St. Anton, Österrike tur och retur, 3 personer
- Tåg: 360 kg CO2 (nattåg Malmö - Innsbruck)
- Flyg: 1290 kg CO2 (flyg till Innsbruck, mellanlandning i Wien)
- Dieselbil: 870 kg CO2
- Elbil: 345 kg CO2*
* Tåget går längre väg än färdvägen med bil. Därför blir utsläppen lägre med elbil än med tåg
Här kan du se beräkningar och förslag till resvägar till ovanstående destination samt Vemdalsskalet, Geilo, Hafjell, Hemsedal och Chamonix.
En faktor, utöver färdsätt, att ta hänsyn till är snötillgången på destinationerna. Alperna har haft stora bekymmer med snötillgång de senaste fem åren. Bara i Frankrike har över hundra skidorter tvingats stänga och snötillgången har blivit osäker på många klassiska orter. Här och här finns en artiklar om problemen. Än så länge har snöbrist inte drabbat de nordiska anläggningarna.
Tack för din kommentar. Kommentarer modereras och det kan dröja innan din kommentar publiceras.