12 / 11 / 2024
0 kommentarer

Frequent flyers inspireras att flyga ännu mer

Det är med stor tvekan vi publicerar detta inlägg. Vi vill ju inte inspirera till ökat flygresande. Men vi litar på att ingen som läser detta vill (eller hinner) utnyttja SAS och SkyTeams erbjudande innan nyår. För klimatengagerade kan deras erbjudande kännas motbjudande och groteskt.

Som uppmjukning kan du läsa om hållbarhet på SAS hemsida.
Här kan du läsa en av våra texter om flygets klimatpåverkan.

Såhär ser erbjudandet ut:

Sajten Klimatgranskaren har rapporterat om att det finns de som flyger jorden runt bara för att samla bonuspoäng och att den som lyckats med utmaningen att flyga med alla 15 bolag i SkyTeam har kunnat tillskansa sig flygbiljetter till ett värde av 170.000:-.

Tidningen Dagens ETC berättar om "David" (som egentligen heter något annat) som planerade om brölloppsresan för att uppfylla kriterierna i SAS kampanj. Du kan läsa om det här (betalvägg, men finns mäjlighet till gratis vecka). Tidningen använde Klimatsmart Semesters kalkylator för att beräkna Davids resa och resultatet blev 26 ton, vilket är mer än tre genomsnittliga svenskar släpper ut tillsammans på ett helt år.

Mer ur artikeln:
"Att samla flygpoäng är, i vissa fall, en livsstil. Särintresset syns i grupper och bloggar dedikerade till samlandet av poäng, som sedan kan bytas mot fria flygresor, uppgraderingar och tillträde till flygbolagens lounger. De mest hängivna betalar nära alla utgifter, även hyran, med poänggenererande kort för att maxa intäkterna.

I de mest extrema fallen inkluderar samlandet också onödigt flygande: att man flyger många mil med det enda målet att tjäna in tillräckligt mycket poäng för att nå upp till en viss statusnivå inom en tidsfrist. 

Fenomenet kallas mileage runs, och i en Facebookgrupp syns flera exempel. Någon åker tur och retur till Los Angeles för att tillbringa en enda natt, och frågar om någon med samma problem att få ihop poängen innan året är slut vill hänga på.

”Plane spotting och In-n-out burger är min plan för de få timmar jag är där.”

Ytterligare en resenär skriver:

”Jag gjorde ARN-OSL-CPH-NCE i plus med retur på vändande plan. Hemma innan middag.”
.............

"Sedan kampanjen lanserades kan man i grupperna följa samlarnas ”jakt på miljonen”. I noggrant ifyllda Excel-dokument delar de med sig av hur de planerar att genomföra resorna på billigast möjliga sätt. Avancerade färdplaner utformas utan avsikt att se världen från annat än ett flygplansfönster eller flygplats, eller i bästa fall ett flygplatshotell. "
..........

"Men SAS själva vill inte kännas vid att deras extrema kampanj bidrar till något onödigt flygande.

”Kampanjen avser inte att uppmuntra till onödigt resande, utan syftar till att belöna dem som redan planerar att flyga. SAS är ett flygbolag, vilket innebär att vi lever av att sälja flygresor – resor som är viktiga för många oavsett om det gäller affärer, familjebesök eller fritid”, skriver de i ett mejl.

Bolaget skriver också att de kontinuerligt arbetar med ”olika initiativ där SAS-resenärer erbjuds möjligheten att göra mer hållbara val”, och att de har ambitionen att ”driva den nödvändiga omställningen av flygindustrin framåt”. "