
Nytt om sommarens och framtidens tågresor
Tidssatta tågkartor för Europarresor
SJ:s tågluffarexpert Dan Olofsson har tagit fram två olika kartor för att underlätta planeringen av tågresor i Europa.
Den ena kartan visar hur långt du kan komma med tåg i Europa redan den första semesterdagen om du tagit nattåget från Stockholm/Malmö till Hamburg eller Berlin. Den andra kartan visar hur långt det tar att åka mellan olika städer i Europa.
Läs artikel i GP.
Nattåg Malmö - Innsbruck i sommar
I sommar kör Snälltåget nattåg direkt Malmö - Inssbruclk via bland annat Köpenhamn, Hamburg och München. Avgår från Malmö på eftermiddagen på fredagar under juli och ankommer i Innsbruck lördag vid lunchtid. På hemresan avgår tåget lördagar i juli med ankomst på söndagen.
Äntligen går det att boka svenska nattåg mer än 6 månader i förväg
Nu är det möjligt att boka resor med nattåg ända fram till 8 mars 2026. Detta efter många år av påverkansarbete från ett flertal organisationer. Länk.
Direkttåg Köpenhamn - Prag på gång
Som det ser kommer ett direkttåg från Köpenhamn till Prag att komma igång i december 2025. Planen är också att köra nattåg, men troligen bara Prag - Köpenhamn och i så fall först 2026. Det är Tjeckiens statliga tågbolag České dráhy som står bakom. Läs mer här.
Nyheter kors och tvärs i Europa
-
Under sommaren introduceras nya tåg mellan Köpenhamn och Hamburg. Tågen har beställs av den spanska tågleverantören Talgo. AC, bistro, plats för cyklar, barnvagnar och laddning för elcyklar utlovas.
-
Från 27 juni 2025 finns nattåg mellan Warzawa, Polen och Rijeka, Kroatien. Det är det polska tågbolaget PKP som står bakom.
-
Nu finns det ett nattåg mellan Stuttgart och Zagreb. Länk
-
Det österrikiska tågbolaget ÖBB lanserar fler nattågsvagnar av modellen “Nightjet new generation,” som utlovar bättre sömn och framförallt fler singelbäddskupéer för resenärer som inte villl dela kupé med främlingar. Länk.
- Från och med i sommar kommer det att gå tåg dagligen mellan Barcelona och Toulouse i södra Frankrike.
- Under pandemin lades nattågen mellan Spanien och Portugal ned. Nu ser trafiken ut att återupptas efter förhandlingar mellan den portugisiska och spanska regeringen. Först ut blir nattågsförbindelsen mellan Madrid och Lissabon.
-
Billigare direktavgångar mellan Paris och Bryssel startade i december förra året, med tre avgångar i vardera riktning dagligen. Restiden är tre timmar istället för en timme och 23 minuter med Eurostar, men är betydligt billigare - från tio euro för vuxna och fem euro för barn.
- Sedan december går ett nytt höghastighetståg dagligen mellan Paris och Berlin. Tåget går dagtid och tar åtta timmar. ÖBB:s nattåg, Nightjet, som avgår tre dagar i veckan, är ett bra alternativ.
- Ett nytt dagligt direkttåg mellan Amsterdam och München startar i år. Restiden beräknas till sju timmar.
Boktips: Ta tåget till Europa - inspiration och praktiska tips
Journalisten och fotografen Maria Lundin Osvalds har släpt en bok som kan vara till god hjälp för dig som planerar att åka ut i Europa med tåg. Finns bland annat på Bokus.
Nytt supernattåg från Malmö till Basel redan 2026?
Planer smids för att återupprätta en gammal nattågslinje mellan Köpenhamn och Basel med tillägget att den kommer att gå från Malmö. Det är det schweiziska tågbolaget SBB och tyska operatören RDC som står bakom. Läs mer här.
SJ:s nya snabbtåg håller på att byggas i Tyskland och är klara för tester
Vad det nya snabbtåget kommer att heta är inte klart, men det kommer att kunna köra upp till 250 km i timmen. SJ har beställt 25 tåg och de kommar att sättas i trafik i slutet av 2027 eller början av 2028. Toppfarten kommer inte att kunna uppnås på alla stäckor, men på delar av Stockholm - Umeå och Göteborg - Malmö. Läs mer här.
Nox Mobility: europeiska nattågsförbindelser i enkelkupé till flygpriser
Det bubblar av planer på nya nattågskoncept. Nox Mobilitys idé är små effektiva privata enkel- och dubbelkupéer till konkurrenskraftiga priser. Målet är att ersätta europeiska flygrutter med nattåg med hög komfort. Läs mer här på norska.
Starline - en vision om framtidens tågresande
Tankesmedjan 21st Europe har presenterat en vision som innebär ett nät av höghastighetståg som sammanbinder 39 städer med linjerna Oslo - Milano, Lissabon - Kiev, Madrid - Istanbul, Helsingfors - Neapel och Dublin - Kiev. Läs mer på Starlines hemsida eller på Euronews.
Tack för din kommentar. Kommentarer modereras och det kan dröja innan din kommentar publiceras.