Kombinera flyg + tåg istället för bara flyg.
Tåget är oftast bäst ur klimatsynpunkt, men kan ibland upplevas lite besvärligt och ta betydligt längre tid än att ta flyget. Men det finns kombinationer av flyg och tåg som vi inte alltid tänker på. Samtidigt kan de minska utsläppen väsentligt.
Oftast blir det lite längre restid med tåg del av resan, men i vissa fall kan det faktiskt också gå snabbare. Dessutom, när man planerar en resa tittar många på den effektiva flygtiden och tänker kanske inte på att det tar tid att resa till flygplatsen, att man ska vara på plats 2 timmar före avgång och sedan ta sig från flygplatsen till centrum på destinationen. Ibland kan det också vara nödvändigt att övernatta nära flygplatsen för att hinna med ett tidigt morgonflyg. Vid mellanlandningar kan det också bli en del väntetid.
Exemplen på kombinationer flyg och tåg nedan visar utsläpp tur och retur inkl. transfer samt uppskattade restider enkel väg inkl. transfer, bytestid, marginal för incheckning och säkerhetskontroll.
Tåg + flyg Göteborg - Helsingfors: 45 % lägre utsläpp.
- Flyg direkt till Helsingfors: 204 kg CO2. Restid c:a 4 tim.
- Tåg till Stockholm, flyg till Helsingfors: 112 kg CO2, spar 45%. Restid c:a 8 tim
Tåg + flyg Stockholm - Glasgow: upp till 44 % lägre utsläpp.
- Flyg med mellanlandning i Amsterdam: 473 kg CO2. Restid 8-9 tim.
- Flyg direkt till Edinburg, tåg till Glasgow: 256 kg CO2, spar 27%. Restid 6-7 tim.
- Tåg till Göteborg, flyg till Edinburgh, tåg till Glasgow: 264 kg CO2, spar 44 %. Restid c:a 10 tim.
Att det oftast tar längre tid att åka tåg än att flyga är inte så konstigt, men hur ska man egentligen räkna tidsåtgång i de fall man sover när man reser? I nedanstående exempel beräknar vi restid med nattåg som "beräknat vakna timmar" - oftast 3-4 timmar beroende på avgång och ankomst för respektive destination. Att använda kombinationen flyg + nattåg är att Sova för klimatet - att växla in sovtimmar på tåg mot minskade utsläpp.
Här följer några exempel på kombination av flyg och nattåg som minskar utsläpp jämfört med flyg hela sträckan:
Tåg + flyg Stockholm - Paris: 31 % lägre utsläpp
- Flyg direkt: 405 kg CO2. Restid c:a 5 timmar.
- Flyg till Berlin, nattåg till Paris: 278 kg CO2, spar 31%. Restid c:a 10-12 tim.
Tåg + flyg Stockholm - St. Anton, Österrike: upp till 54% lägre utsläpp.
- Flyg till Innsbruck med mellanlandning i Wien, sedan tåg till St. Anton: 432 kg CO2. Restid 7-8 tim.
- Flyg till Wien, dagtåg till Innsbruck och St Anton: 363 kg CO2, spar 16%. Restid 10-12 tim.
- Flyg till Hamburg, nattåg till Innsbruck, tåg till St. Anton: 264 kg CO2, spar 39%. Restid 12-14 tim.
- Nattåg till Hamburg, flyg till Innsbruck, tåg till St Anton: 197 kg CO2, spar 54%. Restid 14-15 tim.
Tåg + flyg Göteborg - Zûrich: upp till 58% lägre utsläpp
- Flyg till Zürich med mellanlandning i Köpenhamn : 305 kg CO2. Restid c:a 6-7 tim.
- Flyg till Berlin, nattåg till Zürich: 207 kg CO2, spar 32%. Restid 8-9 tim.
- Tåg till Köpenhamn, flyg till Hamburg, nattåg till Zürich, spar 58%. Restid 11-12 tim.
Tåg + flyg Göteborg - Cinque Terre, Italien: upp till 42% lägre utsläpp
- Flyg till Pisa med mellanlandning i Bryssel, tåg till La Spezia: 472 kg CO2. Restid c:a 10 tim.
- Flyg till München, nattåg till La Specia: 327 Kg CO2, spar 31%. Restid 10-11 tim.
- Tåg till Köpenhamn, flyg till München, nattåg till La Spezia 273 kg CO2, spar 42%. Restid 12 - 14 tim.
För att minska utsläppen från din resa, utforska alternativ till att flyga hela sträckan när du planerar en resa. Försök hålla dig på marken så mycket som möjligt. Här är några tips:
- Försök korta ner sträckan du flyger genom att leta tåg- eller bussresor på första sträckan från avreseort och sista sträckan till destinationen. Ett alternativ kan vara att hyra en elbil sista sträckan.
- Undvik mellanlandningar. Korta flygningar orsakar högre utsläpp per kilometer och innebär ofta rejäla omvägar.
- Korta sträckan du flyger genom att utnyttja nattågsförbindelserna - för oss i Sverige framför allt de som går från Hamburg och Berlin. Nattåg går dagligen från Stockholm till Hamburg och Berlin och man kan hoppa på i Malmö och flera andra orter utefter linjen.
På siten Panflights kan du få hjälp att hitta resor som kombinerar flyg och andra färdmedel. Där visas också utsläpp från olika resealternativ. De använder dock annan metod för beräkning av utsläpp än vi gör på Klimatsmart Semester.
Tack för din kommentar. Kommentarer modereras och det kan dröja innan din kommentar publiceras.